Microinfluencere og reklame

Micro-influencers: Har I husket forbuddet mod skjult reklame?

Micro-influencers er stærkt voksende i popularitet, og det skyldes ganske simpelt, at det ikke er alle brands, som har råd til at danne et partnerskab med de store og veletableret influencers som Irina The Diva eller David Beckham. Det skyldes desuden, at mange ser microinfluencers som mere troværdige, fordi de ofte opfattes som ”normale mennesker”, der er nemme at relatere sig til.

Hvad er en micro-influencer?

En micro-influencer er i bund og grund det samme som en influencer. Forskellen på de to typer af influencere er dog, at micro-influencer ikke har det samme antal følgere som en influencer. Derimod er en micro-influencers følgere ofte mere interesseret i det indhold, som bliver lagt op. Hvis du ønsker en meget effektiv markedsføring, så bør du kraftigt overveje micro-influencer marketing.

Forbuddet mod skjult reklame

Den nye markedsføringslov trådte i kraft 1. juli 2017, og selvom den ikke indeholder markante ændringer, så er der stadigvæk sket en væsentlig ændring, når man kigger den igennem i dybden.

Særligt har forbuddet mod skjult reklame fået en ny gennemslagskraft. Forbuddet fremgår klart og tydeligt af markedsføringslovens § 6 stk. 4, hvor der står skrevet, at ”en erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame”. Der er ikke så meget slinger i valsen her, skjult reklame er helt konkret: forbudt! Så har du modtaget en gave eller på anden vis blevet honoreret for opslaget, så skal du markere opslaget som reklame. Ligeledes er der tale om reklame, hvis du eksponerer et firma og uopfordret modtager vareprøver, da lovens forbud gælder, når en virksomhed har en ”kommerciel hensigt” bag sin adfærd.

Hvordan opfylder jeg oplysningskravet?

Vælger du, når du laver et opslag på din Instagram konto eller Facebook profil at placere ordet ”reklame” oppe i hjørnet af opslaget, i den samme farvenuance som billedets baggrund har? Så opfylder du ikke oplysningskravet. Når du markerer et opslag som en reklame, en gave eller et samarbejde osv. Så skal det være klart og tydeligt. Din målgruppe skal kort sagt lægge mærke til ordet og forstå budskabet. Det er heller ikke nok at skrive #reklame eller #ad (Hashtag).

Er dine følgere under 18 år?

Hvis du, som micro-influencer, har følgere under 18 år, så skal du være opmærksom på, at oplysningskravet er meget strengere. Du skal nemlig gøre det ekstra tydeligt, at der er tale om markedsføring af et produkt ved børn og unge. Du kan f.eks. bruge disse vendinger, når dine følgere er under 18 år:

  • Reklame for [indsæt virksomhedens navn]
  • Denne video/artikel/indlæg er betalt af [virksomhedens navn]

Det vil derfor ikke være tilstrækkeligt at markere et opslag, hvor målgruppen er under 18 år, med:

  • Annonce
  • Sponsoreret
  • I samarbejde med [virksomhedens navn]
  • Gave fra [indsæt virksomheden]

Hvordan straffes man, hvis man laver skjult reklame?

Overtræder du forbuddet mod skjult reklame? Så kan du straffes med en bøde. Hertil kan du også blive politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden kan også anmode anklagemyndigheden om at starte en straffesag ved at foretage en politianmeldelse.

Hvad har det af betydning for mig som micro-influencer?

Er du micro-influencer? Så er du også underlagt forbuddet mod skjult reklame. Derfor skal du, når du laver et opslag på et socialt medie, tydeligt vise, at du reklamerer for en virksomhed, et brand eller et produkt – også selvom du blot er en privat person. Loven gælder for alle, og du bør være særlig opmærksom på at overholde denne lov. Forbrugerombudsmanden har nemlig skjult reklame på sociale medier som et af hendes fokusområder.

Vil du vide mere, eller har du brug for hjælp?

Hos Advokatgruppen har vi stor erfaring i at navigere nye og erfarne erhvervsdrivende sikkert gennem deres markedsføring. Vi er altid opdateret på loven og de nye retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden, så vi kan hjælpe dig bedst. Ønsker du vores hjælp? Så kontakt os i dag til en uforpligtende og gratis samtale.