Varemærker

Bliv klogere på hvordan du beskytter dit varemærke

Når du tænder din iPhone for, at skifte musik på Spotify eller starter Netflix-appen for at se et nyt afsnit Suits, så møder du flere forskellige varemærker uden at tænke nærmere over det. I dag er det ikke længere en mulighed at begå sig i dagligdagen, uden at du møder disse mærker.

iPhone, Spotify og Netflix er alle tre varemærker, som du som forbruger tydeligt forbinder med deres produkter, og derfor kan det i dag være alt afgørende, at man, som virksomhed, har styr på sine varemærkerettigheder. Det kan nemlig få store konsekvenser, hvis din virksomheds kendetegn bliver kopieret eller hvis du utilsigtet krænker en anden virksomheds varemærke.

Priser til oprettelse af varemærker

Herunder kan du se vores priser for oprettelse af varemærker i henholdsvis Danmark, EU og Norge. Uanset hvor du skal have oprettet varemærker, kan vi hjælpe dig igennem hele processen og vil gennemgå alle de juridiske aspekter af oprettelsen heraf.  Du har mulighed for at ringe til os på 70 10 13 30 eller udfylde kontaktformularen på siden her for at få hjælp til oprettelsen af varemærker.

Oprettelse af varemærke i Danmark
4.800 kr. *
Intro og rådgivningsmøde
Drøftelse af vareklasser
Udarbejdelse af ansøgning
Fremsendelse af ansøgning
Korrespondance med relevant myndighed
VÆLGVÆLG
Oprettelse af varemærke i Den Europæiske Union
9.200 kr. *
VORES MEST POPULÆRE VALG
Intro og rådgivningsmøde
Drøftelse af vareklasser
Udarbejdelse af ansøgning
Fremsendelse af ansøgning
Korrespondance med relevant myndighed
VÆLGVÆLG
Oprettelse af varemærke i Norge
Fra 9.200 kr. *
Intro og rådgivningsmøde
Drøftelse af vareklasser
Udarbejdelse af ansøgning
Fremsendelse af ansøgning
Korrespondance med relevant myndighed
VÆLGVÆLG

 

*Uden moms, ekstra gebyrer og vareklasser.

Hvad er et varemærke?

Et varemærke er det særlige kendetegn, som en forbruger forbinder med dine varer og ydelser. F.eks. er du som forbruger ikke i tvivl, når du ser et æble, hvor der er taget en bid øverst til højre. Et varemærke kan dog også være dit firmas navn, slogan eller logo. I dag er det også muligt at have en lyd, en farve eller en særlig duft som sit varemærke.

Såfremt du aktivt benytter særlige kendetegn for at markedsføre din virksomhed eller produkter, kan du med fordel få udarbejdet den rigtige varemærkestrategi, som kan øge din virksomheds værdi. Dit mærke vil nemlig skabe en identitet og genkendelighed blandt dine kunder. Ligeledes vil dit varemærke gøre, at kunderne kan adskille netop dine produkter eller ydelser fra dine konkurrenters.

Hvordan beskyttes et varemærke?

Ved at have et varemærke, opnår du en beskyttelse af dine kendetegn, som en kunde skal associere dine produkter og din virksomhed med. Med den rette varemærkestrategi vil du forhindre konkurrenter i at snylte og benytte dine kendetegn i deres markedsføring. Det gælder såvel fysisk, som online markedsføring, hvor der hurtigt vil kunne sættes en stopper for enhver konkurrents udnyttelse af dit varemærke.

Særpræg

For at kunne registrere et varemærke skal mærket have et særpræg. Det er en grundbetingelse for at kunne opnå beskyttelsen, og kravet fremgår underforstået af ordlyden i Varemærkelovens § 1 og 2. Ydermere skal du tage hensyn til alle de relevante faktiske omstændigheder, herunder opfattelsen af mærket hos en ”almindelig oplyst, rimelig opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger, af de pågældende varer eller tjenesteydelser…”. Er dit produkt eller ydelse særlig luksuriøs eller specialiseret? Så vil vurderingen selvfølgelig blive rettet mod den relevante kundekreds’ reaktion.

Ligeledes skal dit varemærkes særpræg have en vis form for særegenhed for at kunne opnå beskyttelse. Du må dermed ikke bruge almindelige ord og almindelige symboler, grundformer, teknisk betingede former og lign. Dette skyldes, at man ikke ønsker, at erhvervsdrivende skal opnå monopoler gennem deres varemærker på almindelige udtryk og ord.

Hvordan får du registreret et varemærke i Danmark?

Efter de danske regler, har du følgende fire muligheder for at tilegne dig et varemærke i Danmark.

  • Ved registrering hos den danske Patent- og Varemærkestyrelse.
  • Ved ibrugtagning her i landet.
  • Ved registrering hos EUIPO i form af et EU-varemærke.
  • Ved registrering gennem Madrid-protokollen – dette kræver dog, at du allerede har et registeret varemærke.

Særligt ved registrering hos den danske Patent- og Varemærkestyrelse

Vælger du at registrere et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen gennem en varemærkeansøgning, så skal du være opmærksom på, at du skal opfylde tre krav, som er oplistet herunder:

  • Dit varemærke skal have særpræg, og dermed kan dit varemærke ikke blot være af beskrivende art.
  • Dit varemærke må ikke vildlede forbrugerne eller være i strid med dansk lovgivning.
  • Dit varemærke må ikke indeholde officielle statskendetegn.

Ydermere bør du undersøge om dit ønskede mærke er tilgængeligt. Der er nemlig allerede mange registrerede varemærker i Danmark.

Særligt ved ibrugtagning i Danmark

Hvis du vælger at oparbejde dit varemærke gennem ibrugtagning, skal du være særlig opmærksom på de udfordringer, der er i denne forbindelse. Ved ibrugtagning påhviler en særlig tung bevisbyrde, da du skal kunne dokumentere, at dit varemærke er udbredt ved brug. Der stilles krav om, at dette ikke blot er lokalt afgrænset, hvormed der er en omfattende bevisbyrde som skal løftes for, at mærket er markedsført og oparbejdet i hele landet.

Lad vores eksperter i immaterielret rådgive dig

Står du og er usikker på, hvordan alt det her hænger sammen, og hvilken vej du skal vælge? Så lad Advokatgruppens eksperter hjælpe dig! Vi har advokater i Horsens, Århus og Fredericia, som alle har et stort og dybt kendskab til varemærker samt vigtigheden af disse! For vidste du, at dit varemærke kan være din virksomheds vigtigste aktiv? Kontakt os derfor til en uforpligtende og gratis snak om dit varemærke.

Eva Kaya GDPR ret advokat
Gratis opkald
Få advokathjælp til din sag
Ja tak!