Usande anmeldelser på nettet har ført til politianmeldelse

Elselskabet Norström (nu Fauna Energi), er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have vildledt forbrugere med usande eller falske brugeranmeldelser på Trustpilot. Det er ikke tidligere set, at en virksomhed politianmeldes som følge af usande eller falske brugeranmeldelser på nettet, hvilket betyder, at virksomheder med fordel kan holde øje med relevante bedømmelser på hjemmesider.

Vildledende brugeranmeldelser

Norströms ydelse består i at sælge el-abonnementer, og på selskabets side på Trustpilot.dk fandt man 5 forbrugeranmeldelser, som fremstod til at være udarbejdet af uvildige forbrugere, som ikke har en tilknytning til eller en personlig interesse i elselskabet. Hertil har Forbrugerombudsmand vurderet, at flere af anmeldelserne er i strid med markedsføringslovens § 6 om forbud mod vildledning. Det skyldes, at flere af anmeldelserne på Trustpilot.dk blev vurderet til at bestå af ukorrekte informationer om, hvor mange penge en forbruger kunne spare ved at skifte til elselskabet Norström.

De 5 anmeldelser på Trustpilot

Forbrugerombudsmanden har i sin undersøgelse af sagen fundet frem til, at:

  • En person bag en af anmeldelserne ikke findes i Danmark.
  • En af anmeldelserne var skrevet af en person, som var ansat hos en af elselskabets samarbejdspartnere.
  • Besparelserne i anmeldelserne er usandsynlige, da Norströms produkter er blandt de dyreste på det danske marked.

Hertil har Forbrugerombudsmanden fundet frem til, at tre af anmeldelserne blev offentliggjort samme dag, og at alle fem anmeldelser giver den bedst mulige karakter på Trustpilot.dk. Forbrugerombudsmanden fandt det højst mærkværdigt, idet Norström har fjernet mange anmeldelser med 1 stjerne. Ydemere er der ifølge Forbrugerombudsmanden en markant større del af anmeldelserne til siden ”norstrom.dk”, som er positive, end der er til siden ”norstrom.com”. Forskellen mellem disse to sider er, at Norström har skaffet sig adgang til siden ”norstrom.dk”. Hertil har selskabets gennem sin adgang til siden mulighed for at rapportere anmeldelser med et ønske om, at aktørerne bag Trustpilot.dk fjerner anmeldelserne. Det kan læses i Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse, at Norström pr. den 8. marts 2021 har fået fjernet 291 negative anmeldelser på hjemmesiden.

Advokat Dan Dahl Rahimian udtaler:

Det er første gang, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en virksomhed for at stå bag usande anmeldelser fra forbrugere på internettet.

Virksomheder skal være opmærksomme på, at Forbrugerombudsmandens vurdering går på, hvorvidt der er realitet i anmeldelserne, herunder om anmeldelserne er afgivet af uvildige personer. Med andre ord bør man som virksomhed være særlig varsom, hvis man eksempelvis har opfordret virksomhedens ansatte til at give positive anmeldelser af virksomheden på internettet, eftersom forholdet kan falde under markedsføringslovens § 9, da en erhvervsdrivende ikke må udgive sig for at være en forbruger, i strid med sandheden. Særligt hvis virksomheden samtidig reklamerer med de gode anmeldelser.

Det må samtidig understreges, at forholdet langt fra alene gælder på Trustpilot, men også gælder eksempelvis på Facebook, Google og andre steder, hvor det er muligt at bedømme en virksomhed. Flere små og mellemstore virksomheder kan have en enkelt eller få anmeldelser på diverse hjemmesider og i de tilfælde er det netop vigtigt, at alle eller størstedelen af anmeldelserne ikke er afgivet af ejere, eller ansatte, da det ikke er udtryk for den reelle bedømmelse af virksomheden.”