Vigtigt nyt til bloggere og kendisser: Revideret vejledning om skjult reklame

Forbrugerombudsmanden har den 14. december 2017 lavet en revideret udgave af deres gode råd til ”influenter”, og deres brug af reklameindlæg.

Den nye version af markedsføringsloven trådte i kraft den 1. juli 2017. Her blev reglerne om skjult reklame slået fast, så det altid skal fremgå, hvis der er tale om ”sponsoreret indhold”.

Reglerne har betydning for bloggere, kendisser og andre offentlige personer der skriver indlæg på deres blog, deler deres videoer på Youtube, uploader billeder på Instagram, skriver på Facebook osv. Reglerne gælder altså uanset hvilket medie man bruger til at nå publikum. Forbrugerombudsmanden anvender samlebetegnelsen influenter omkring personer der typisk via sociale medier bruger deres popularitet til at reklamere på et produkt.

Mens det siden i sommers har stået helt klart, at man skal markere det, hvis blot der ligger en kommerciel hensigt bag, så har der været delte meninger om hvordan dette skal markeres.

Med den reviderede vejledning gør Forbrugerombudsmanden sin holdning klar. Ifølge vejledningen er det tilstrækkeligt at nu angive et indlæg med ”Reklame” eller ”Annonce”, mens det ikke er godt nok at skrive at indlægget er ”sponsoreret af”, ”i samarbejde med” eller at bruge betegnelsen ”ad”.

Det er ikke et ufravigeligt krav, at man skal bruge betegnelserne ”Reklame” eller ”Annonce” men spillerummet er altså ikke stort for hvordan man kan vælge at oplyse om, at der ligger en reklamehensigt bag.

Hvis man som influent henvender sig til børn og unge under 18 år eller henvender sig både til børn og unge og voksne, er reglerne endnu mere strikse, så der skal stå ”REKLAME” eller ”ANNONCE”, som det første ord i indlægget.

Den fulde reviderede vejledning fra Forbrugerombudsmanden kan læses her: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/49732/gode-raad-til-influenter-om-skjult-reklame_m-billeder.pdf