Bøde for overtrædelse af spam-forbuddet

Det kan betale sig, at have styr på reglerne om digital markedsføring. Det viser en afgørelse fra Retten på Frederiksberg, hvor et større dansk taxaselskab blev idømt en bøde på kr. 250.000 for overtrædelse af markedsføringsloven.

Selskabet havde informeret sine kunder via SMS om, at man ikke længere kunne benytte en bestemt app til at bestille taxature med, og henviste i stedet kunderne til at hente selskabets egen app hvis man ønskede at køre med selskabets taxaer fremover.

Selskabet argumenterede med, at der var tale om information og ikke markedsføring. Retten afgjorde dog, at der var tale om markedsføring, og at markedsføringslovens regler ikke var overholdt.

Bøden kunne helt have været undgået, hvis selskabet havde været bekendt med reglerne om samtykke til markedsføring via SMS. Det vil således ikke altid være forbudt at udsende reklame via SMS eller e-mail, det kræver dog at man overholder de forholdsvist komplicerede regler for digital markedsføring.

Afgørelsen er et godt eksempel på, at det kan betale sige at rådføre sig med sin advokat inden man forsøger sig med nye former for markedsføring, især digital markedsføring via f.eks. SMS, mail eller via sociale medier.

Kilde: Pressemeddelelse fra forbrugerombudsmanden.