OBS: Artiklen er mere end 1 år gammel – retstilstand, lovgivning m.v. kan være ændret.
Når du skal starte en webshop og sælge varer eller tjenesteydelser via internettet skal du have et sæt salgs- og leveringsbetingelser, der bl.a. kan godkendes af NETS. Ellers får du ikke lov til at modtage betaling via kreditkort m.v.
Dine salg- og leveringsbetingelser skal bl.a. indeholde følgende:
- Fortrydelsesret i det omfang dine kunder er forbrugere
- betalingsmåder
- leveringsbetingelser f.eks. leveringstidspunkt
- firmaoplysninger, adresse og email-adresse og CVR nr.
- bankoplysninger.
Derudover kan du med fordel overveje følgende forhold:
- Skal alle kunder have fortrydelsesret eller kun forbrugere,
- Gratis levering ved køb af over X antal kroner
- Reklamationsperioden som skal gælde for dine kunder i forhold til forbrugere og erhvervsdrivende
- Ansvarsbegrænsninger hvis du leverer for sent eller mangelfulde produkter, særligt vigtigt ved salg til erhvervsdrivende,
- Tilmelding til nyhedsbreve og anden markedsføring til kunder, der skal iagttage især de markedsføringsmæssige regler
Ovennævnte punkter er ikke udtømmende, men er eksempler på en række af de forhold, der har betydning for driften af din webshop. Hos Advokatgruppen har vi stor erfaring i at tilpasse salgs- og leveringsbetingelser til virksomhedens specifikke behov.
